Video instalación de 2 canales + 5.1 audio
Dimensiones variables
19,03"
2018
La pieza, resultado de mi residencia en Casa Wabi, consta de una doble procesión: a través de la casa y por la Laguna de Manialtepec, realizadas con una banda de músicos locales de la Costa Chica de Oaxaca, quienes, a su vez, trabajan como jardineros dentro de la fundación. El resultado es una instalación de dos canales de video + 5.1 de audio.
El título de la proyecto es extraído del Diario de Abordo de Cristobal Colón, justo la madrugada anterior a pisar tierra.
Por los dejos de la violencia colonial que aún se perciben en esta zona, en específico en el tema de apropiación de tierras y explotación laboral, y ecología, se le propone a los músicos -aguerridos a su tradición cultural- tocar una canción europea totalmente ajena a su contexto, para ser apropiada, orquestada e interpretada mientras se desplazan por el paisaje a modo de una procesión fúnebre, como un rito de paso, desde las tinieblas hasta el regreso a la oscuridad. Paralelamente, los músicos se desplazan sobre barcas por los canales de la Laguna de Manialtepec, imitando con sus instrumentos el graznido de varias aves en un lamento por la naturaleza: la desecación de la laguna, debido a la edificación de un hotel, ha llevado a la desaparición de varias especies de aves que migraban año con año a este santuario natural. 

ALL NIGHT THEY HEARD BIRDS PASS
2 channel video installation + 5.1 audio
Variable dimensions
19:03”
2018
Commissioned by Casa Wabi, an artist residency at the Pacific Coast in Oaxaca, Mexico. The two month term residency led to a collaborative project with the gardeners of the foundation, who, after work, play on a traditional brass band in the surrounding communities.
Contemporary colonial issues in site, build the setting for a choreographed procession through the aseptic concrete walls of Tadao Ando’s building at the residency. Through a proposed appropriation of a European song, transformed by the traditional Oaxacan style, into a funeral song, the musicians perform their own mournful procession; while at the same time, they perform an another procession due to an ecocide: the destruction of a nearby lagoon, which holds a bird sanctuary, after the construction of a hotel. Imitating the birds sounds with their instruments, the musicians flow through the lagoon canals, evoking the mourning of Nature.
The title comes from Christopher Colombus' journal, the night right before discovering the New World.
Toda la noche oyeron pasar pájaros / All Night They heard birds pass
Still images
2015
Toda la noche oyeron pasar pájaros / All Night They heard birds pass
Video instalación de 2 canales + 5.1 audio
19:03"
2018

Aves Oaxaqueñas / Oaxacan Birds
15 Sculptures
Painted wood
90 x 12 x 4 cm
2015
Each piece representes a bird that visits the Coast of Oaxaca, Mexico, through a color code of three stripes. This "bird-sculptures" were used as "flags" by the musicians in a performance for the video and then the sculptures were left in the garden as an installation, amongst the plants to serve as resting places for the birds.

Estudios para Aves Oaxaqueñas / Studies for Oaxacan Birds
Cuaderno de notas​​​​​​​
20.3 x 26.7 cm
2015
Aves Oaxaqueñas / Oaxacan Birds
24 Sculptures
Painted wood
90 x 12 x 4 cm
2020
Exposición "Re Mayor no es azul", 2020, Museo Amparo, Puebla, México.
Back to Top